Regândirea alimentației sănătoase

Regândirea alimentației sănătoase

Stil de viata   /   Jul 7th, 2022   /   0 COMMENTS   /  A+ | a-
De ce am ales această temă? Din două motive: primul, m-a inspirat o prezentare la care am participat recent și al doilea, fac parte dintr-un proiect de cercetare care are ca temă nutriția personalizată. Citesc lunar articole stiintifice care au legatură cu acest proiect și imi dau seama că în jurul meu e foarte multă informație, de cele mai multe ori informație care nu e validată științific, și îmi doresc să fiu parte din motivul pentru cele care citiți blogul nostru sunteți corect informate și luați cea mai bună decizie pentru o viață sănătoasă.

Recomandarea Comisiei Europene „O dietă sănătoasă pentru o viață sănătoasă” (2010/250/UE) afirmă că dacă ar fi eliminați factorii de risc legați de stilul de viață, inclusiv cei legați de dietă, aproximativ 80% din cazurile de boli de inimă, accident vascular cerebral și diabet de tip 2, precum și 40% dintre cancere, ar putea fi evitate. Astfel, binecunoscutele diete de formă standardizată sunt din ce în ce mai blamate la nivel mondial. Alimentația personalizată este văzută drept calea de urmat pentru a face față acestei provocări.

Având în vedere epidemia mondială a bolilor cronice legate de dietă, recomandările dietetice bazate pe dovezi științifice sunt fundamentale pentru promovarea sănătății. În ciuda importanței microbiotei intestinale umane pentru efectele fiziologice ale dietei și ale etiologiei bolilor cronice, orientările alimentare naționale din întreaga lume abia încep să valorifice descoperirile științifice în domeniul microbiomului.

Microbiomul intestinal uman este un factor important al efectelor fiziologice ale dietei rareori luat în considerare în stabilirea ghidurilor alimentare. Tractul gastrointestinal este colonizat de un număr foarte mare de microbi care contribuie semnificativ la metabolismul și imunologia gazdei. Orientările dietetice actuale oferă recomandări privind alimentele, grupurile de alimente și modelele alimentare pentru a obține aportul de referință de nutrienți, a preveni bolile cronice și a menține sănătatea populației.

Deși provenite din diferite țări cu diverse culturi alimentare, recomandările nutriționale de bază sunt foarte similare.

Care sunt cele mai importante recomandări?

Mai mult de jumătate din dietă ar trebui să fie legume, fructe și produse din cereale, cerealele integrale fiind prioritare față de cele rafinate. Aceste alimente trebuie completate cu porții mai mici de proteine de origine animală (pește, carne slabă, păsări de curte, ouă și produse lactate) de provenineță cât mai „curată” și/sau proteine de origine vegetală (legume, nuci). Alimentele bogate în zahăr adăugat, sare și grăsimi saturate ar trebui limitate sau evitate, unele țări făcând referire în mod specific la evitarea alimentelor procesate, ultraprocesate și/sau ambalate.

Alimentele produse prin fermentare au adesea proprietăți nutriționale îmbunătățite (Marco și colab., 2021) și sunt o alegere excelentă dacă vreți să țineți cont de microbiomul intestinal. Exemple de alimente fermentate sunt chefirul, iaurtul, kombucha, tempehul, varza murată și kimchi. Alimentele fermentate se află pe locul cel mai înalt printre tendințele actuale ale dietei și se bucură de o popularitate substanțială la nivel global. Dacă sunt servite negătite, alimentele fermentate conțin adesea un număr mare de microbi vii benefici (Marco et al., 2021).

Care sunt beneficiile cunoscute ale alimentelor fermentate? Rezultate favorabile în sănătatea gastrointestinală, risc scăzut de diabet de tip 2 și cancer, și managementul greutății optime.

Asadar, legume, fructe, cereale integrale, carne de calitate, si, chefir sau iaurt. Zilnic. Desertul, mai rar, dar să fie făcut în casă și să includă o cantitate mică de zahăr și fructe neprocesate.

Ar mai fi multe de spus, dar pentru cine are răbdare, vă las articolul original unde sunt citate mai multe surse de încredere: https://www.cell.com/cell-host-microbe/fulltext/S1931-3128(22)00222-0.

 
No comments posted...

Leave a Comment

Simple catpcha image
Top