Care este cantitatea necesară din fiecare micronutrient?

Care este cantitatea necesară din fiecare micronutrient?

Stil de viata   /   Aug 19th, 2021   /   0 COMMENTS   /  A+ | a-
Cantitatea necesară din fiecare vitamină și mineral de care avem nevoie pentru a ne menține sănătoși depinde de vârsta, sexul și starea fiziologică (de exemplu: în timpul sarcinii sau alăptării). Valorile care ghidează recomandările nutrienților sunt cunoscute sub numele de valori dietetice de referință (DRV).

Valorile dietetice de referință DRV-urile estimează cantitatea de nutrient necesară, în medie, zilnic pentru a sprijini creșterea adecvată, dezvoltarea și sănătatea grupurilor de populație sănătoase. Cu toate acestea, DRV-urile nu trebuie interpretate ca obiective nutriționale, acestea fiind utilizate de profesioniști pentru a oferi sfaturi nutriționale anumitor persoane sau grupuri.

Toate țările folosesc DRV-urile pentru a-și stabili recomandările nutriționale care iau în considerare și alți factori, ca de exemplu: dieta tradițională a țării respective sau durata luminii solare.  Prin urmare, respectarea ghidurilor dietetice ale țării de proveniență este cea mai sigură modalitate de a vă satisface nevoile de vitamine și minerale fără a risca să aveți un nivel prea mic sau prea mare din fiecare.

Dar, ce se întâmplă dacă avem o cantitate prea mică sau prea mare dintr-o anumită vitamină sau mineral?

Ce se întâmplă dacă avem o cantitate prea mică (niveluri deficitare) dintr-un micronutrient specific?

O deficiență de vitamine sau minerale se întâmplă atunci când recomandarea pentru micronutrienții respectivi nu este îndeplinită pe o perioadă lungă de timp. Acest lucru duce de obicei la probleme specifice de sănătate, care pot fi adesea rezolvate prin restabilirea nivelurilor de micronutrienți din organism. De exemplu: nivelurile scăzute de fier împiedică corpul nostru să producă suficiente celule roșii din sânge pentru a ne menține sănătoși, ceea ce poate determina apariția afecțiunii medicale denumită anemie. Anemia este cea mai frecventă tulburare cauzată de un deficit nutrițional. Este deosebit de îngrijorătoare în timpul sarcinii și în perioada copilăriei deoarece poate afecta grav creșterea și dezvoltarea copilului.

Pot exista și alte motive pentru care apare o deficiență în afară de un aport scăzut în dieta zilnică. În unele cazuri, poate fi legată de condițiile de sănătate care afectează absorbția nutrienților din intestin, cum ar fi: boala Crohn, boala celiacă, episoadele severe de diaree sau vărsături sau abuzul cronic de alcool. Alteori, poate fi cauzată și de tulburări genetice sau de utilizarea unor medicamente care afectează nivelul micronutrienților specifici din corpul nostru.
Unele persoane sunt mai vulnerabile la deficiențele de vitamine și minerale din cauza nevoilor mai mari sau a șanselor mai mici de a le obține din alimentele pe care le consumă. Este recomandabil să păstrăm un echilibru în tot ceea ce înseamnă micronutrienți în dietele noastre zilnice și la toate vârstele.

Majoritatea oamenilor pot obține cantitățile recomandate de vitamine și minerale urmând o dietă variată și echilibrată cu multe alimente bogate în nutrienți. Cu toate acestea, dacă consumăm în mod regulat alimente bogate în energie, dar sărace în vitamine și minerale, riscăm să ne îndeplinim sau chiar să ne depășim nevoile noastre energetice (calorii) fără a obține suficienți micronutrienți. În timp, aceste aporturi insuficiente de vitamine și minerale se vor transforma în deficiențe și vor crește riscul pentru diferite boli.

Ce se întâmplă dacă avem prea mult (niveluri toxice) dintr-un micronutrient specific?
La extrema opusă a deficienței este toxicitatea atunci când cantitatea de micronutrienți depășește cu mult ceea ce corpul nostru poate procesa. Pentru majoritatea vitaminelor și mineralelor există o valoare maximă a aportului peste care pot apărea efecte negative (toxice), în special atunci când sunt consumate pe o perioadă lungă de timp. Profesioniștii se referă la aceste valori drept niveluri de admisie superioare tolerabile (UL).

Nu toți micronutrienții au un UL definit, dar asta nu înseamnă că, consumul lor în doze mari este inofensiv. Chiar și micronutrienții care prezintă un risc mai mic de toxicitate (cum ar fi vitaminele solubile în apă) pot provoca în continuare efecte nocive atunci când sunt luați în cantități care depășesc recomandările.

Nivelurile toxice ale micronutrienților sunt mai ușor atinse prin suplimente decât alimentele, în special în cazul mineralelor și vitaminelor liposolubile. Deși suplimentarea poate fi o modalitate utilă de a ajuta grupuri specifice să umple golul pentru unii micronutrienți înainte de completare, ar trebui să avem grijă să ne asigurăm că ne îndeplinim nevoile fără a depăși recomandările.
 
No comments posted...

Leave a Comment

Simple catpcha image
Top